FixMyStreet verovert de Brusselse harten maar creëert soms te hoge verwachtingen

FixMyStreet (FMS), de app van NetBrussel waarmee Brusselaars problemen kunnen signaleren in hun woonomgeving, neemt een hoge vlucht. Sinds zijn lancering in 2013 kwamen er al bijna 180.000 interventievragen binnen. Met het Innoviris-onderzoeksproject Producing Urban Legibility: Mobile City Applications and the Local Governance of Minor Offences-(PUL-MOBIL) onderzoeken VUB-criminologen Iris Steenhout en Lior Volinz onder andere of FixMyStreet aan de verwachtingen van de inwoners van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest voldoet. "Bij de lancering van FMS in 2013 was het vooral de bedoeling van de overheid om de burger het gevoel te geven dat er naar hem geluisterd werd en de afstand tot administratieve diensten te verkorten", zegt Iris Steenhout. "FMS biedt burgers de mogelijkheid om overlast of zelfs kleine misdrijven te melden, die dan rechtstreeks bij de verantwoordelijke gemeentelijke dienst terecht komen." Het duurde enkele Jaren voor FMS door de Brusselaars werd opgepikt wegens een geringe bekendheid. De grote doorbraak kwam er in 2017 en vanaf dan ging het enkel nog crescendo. Nu veel inwoners van het Gewest de dienst kennen, stromen er dagelijks meer dan vijftig meldingen binnen.
account creation

TO READ THIS ARTICLE, CREATE YOUR ACCOUNT

And extend your reading, free of charge and with no commitment.



Your Benefits

  • Access to all content
  • Receive newsmails for news and jobs
  • Post ads

myScience