Vlaamse wetenschappers zoeken sterrenluisteraars

Van 11 januari tot 28 februari 2022 is AstroSounds te ontdekken via een fysieke

Het nieuwe citizen science-project AstroSounds lanceert een oproep aan het brede publiek om sterren te beluisteren. Burgers helpen zo het wetenschappelijk onderzoek vooruit. Vanaf 11 januari 2022 kan je AstroSounds ontdekken via een fysieke installatie in de Bib Leuven Tweebronnen, in het kader van KNAL! Stadsfestival van de Big Bang.

Veel mensen denken dat sterrenkunde vooral gericht is op visuele waarneming, maar je kan ook naar de sterren luisteren. Bepaalde sterren trillen namelijk; ze galmen als reusachtige gongs.  We kunnen die geluiden niet rechtstreeks horen, maar wel achterhalen via de lichtveranderingen van de sterren. Deze kunnen weer worden omgezet naar hoorbaar geluid. Zo is het mogelijk een ster te herkennen aan het timbre of de klankkleur van het geluid van de stertrillingen.

Binnen de sterrenkunde is er dankzij de nieuwe generatie ruimtetelescopen een ware explosie aan data. Kan het menselijk oor efficiënt mee ingezet worden om de datastroom binnen dit vakgebied te analyseren? Dat is de onderzoeksvraag die aan de basis ligt van het citizen science-project AstroSounds, opgezet door KU Leuven, Hogeschool UCLL, PXL Music en het Planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht van België.

AstroSounds is een oproep aan iedereen, jong en oud, om de wetenschap mee vooruit te helpen door sterren te beluisteren en te classificeren op basis van de klankkleur en toonhoogte. Het AstroSounds-team onderzoekt hierbij in welke mate het menselijk gehoor soorten sterren kan onderscheiden en in de toekomst nieuwe (sterren)data kan helpen analyseren.

"Met AstroSounds willen we aantonen dat ons gehoor een heel krachtig instrument is, dat ook voor wetenschappelijk onderzoek kan worden ingezet", zegt Katrien Kolenberg, sterrenkundige aan KU Leuven. "Sterren zoals onze zon zijn gigantische gasbollen, met uiteenlopende eigenschappen die aanleiding geven tot verschillende klanken wanneer we de data omzetten naar geluid. Door een groot publiek zonder voorkennis te laten luisteren naar verschillende soorten sterren, kunnen we achterhalen hoe krachtig het oor is voor data-analyse. Mogelijk kunnen we sommige subtiele verschillen tussen sterren zelfs gemakkelijker horen dan zien! Met deze aanpak maken we de wetenschap ook inclusiever."

Van 11 januari tot 28 februari 2022 is AstroSounds te ontdekken via een fysieke installatie in de Bib Leuven Tweebronnen. Deelnemen aan het onderzoek is ook mogelijk via de website www.astrosounds.be.

Interactie met het publiek in wetenschap én communicatie

Verder krijgt het AstroSounds-project een extra onderzoeksluik rond wetenschapscommunicatie binnen het Europese onderzoeksproject ParCos (Participatory Communication of Science). ParCos werkt samen met studenten van LUCA School of Arts om wetenschappelijke informatie beter vertaalbaar te maken en visueel weer te geven. Enkele resultaten zijn verschillende korte, geanimeerde video’s die op publieke schermen in de Bib Leuven Tweebronnen getoond worden.

De bedoeling is om te onderzoeken via welke media en kanalen complexe, wetenschappelijke informatie een breed publiek kan bereiken. De locatie is een troef omdat in de bib niet alleen een geïnteresseerd publiek over de vloer komt, maar ook spontane voorbijgangers van alle leeftijden, die initieel misschien minder snel wetenschappelijke informatie verkennen.

De verzamelde data van de installatie in de Bib Leuven Tweebronnen en zullen worden geanalyseerd door het AstroSounds-team.

In 24 vragen naar hoofd en hart van Katrien Kolenberg