Sporteconoom Wim Lagae over de toekomst van het wielrennen

Meer dameswielrennen op televisie, kortere ritten, verplichte airbags... Sportmarketingspecialist Wim Lagae wil samen met compagnon de route Daam Van Reeth de wielerwetten herschrijven. Samen pleiten ze al jaren voor een wielersport die aantrekkelijker, veiliger én diverser is. Langzaam maar zeker sijpelen hun aanbevelingen door tot in het peloton. 

’Coureur’, zo staat er te lezen op het T-shirt dat de sportmarketingspecialist voor de gelegenheid heeft aangetrokken. Niet dat we daaraan twijfelen: Lagae (55) ziet er opvallend afgetraind uit. De sporteconoom van Campus Antwerpen - Carolus was een verdienstelijk jeugdwielrenner die zich via tijdritten en koersen in de master­categorieën omschoolde tot triatleet. Deze zomer nam hij deel aan het WK sprinten kwarttriatlon in Lausanne in zijn leeftijdsgroep. Als er iemand is die met kennis van zaken over wielrennen kan schrijven, dan hij wel. "Ik kijk door de bril van de econoom naar de sport en door de bril van de coureur naar de business."

Wim Lagae is ook actief aan de Faculteit Bewegingsen Revalidatiewetenschappen, waar hij samen met Jeroen Scheerder onder andere de Vlaamse fietssporten triatlonmarkt analyseerde. Wat Lagae tot voor een paar jaar zag, stemde hem niet bepaald vrolijk: zijn geliefkoosde wielersport zat in het slop. Ook het jeugdwielrennen leek in vrije val. Dus organiseerde hij in 2014 op Campus Antwerpen - Carolus een Staten-Generaal van de toekomst van het wielrennen. In tandem met sporteconoom Daam Van Reeth van Campus Kulak Kortrijk en Campus Brussel volgden diverse publicaties en lezingen op (inter)nationale fora. De twee formuleerden aanbevelingen die de wielersport moesten reanimeren.

Kleinere teams, groter spektakel

"Laat maximaal zes renners per team toe", zo luidt een van de denkpistes. Lagae licht toe: "In alle grote rondes zijn er etappes die ’op slot zitten’ omdat de sterkste ploegen de koers van start tot finish controleren. Veel wedstrijden verlopen daardoor volgens een vast scenario. Eerst een ontsnapping, dan worden de vluchters bijgehaald en tot slot komt het tot een massa­spurt. Die voorspelbaarheid is nefast. Met kleinere teams kunnen ploegen hun wil niet langer opleggen. Spektakel gegarandeerd."

(lees verder onder de foto)

Geef de dames een boost

Een ander advies: meer zendtijd voor het dameswielrennen, om het zo een boost te geven. "Vandaag hebben al acht van de achttien mannelijke wielerploegen op het hoogste niveau een volwaardig damesteam", zegt Lagae. "Door kleinere herenteams in te voeren, komt er ook geld vrij voor de verdere ontwikkeling van deze damesteams. Tijdens het voorbije WK ging er al flink wat prijzengeld naar de mixed relay, een nieuwe discipline met een gemengd team. Maar je moet ruimer kijken dan centen alleen. Zo kan je bijvoorbeeld een herenwedstijd perfect laten voorafgaan door een damesrace."

Iedereen een airbag

Wielrennen is een gevaarlijke sport, maar door kledinginnovaties te verplichten kan je volgens Lagae en Van Reeth de veiligheid gevoelig vergroten. "In het peloton fietst het noodlot altijd mee. Tragische ongelukken kan je nooit uitsluiten, maar we hebben wel de verdomde plicht om de risico’s tot een minimum te beperken. Slimme veiligheidskleding - denk aan airbaghelmen - is daar een eerste stap. We moeten ook werk maken van een veiliger parcours. Wouter Vandenhaute werd net niet gelyncht toen hij het aandurfde om lussen te introduceren in de Ronde van Vlaanderen. Terwijl parcoursconcentratie net de veiligheid én de spanning ten goede komt."

Stop het stigma

Ook onveilig: pijnstillers en slaapmiddelen in het wielerpeloton. "Sinds 1 maart van dit jaar staat Tramadol, een zware pijnstiller, op de lijst met verboden middelen van de Internationale Wielerunie. Een goede zaak, het gebruik ervan wordt gelinkt aan zware valpartijen", zegt Lagae. Al vindt hij dat we niet alles op één hoopje moeten gooien. "Publiek en media beschouwen wielrennen nog vaak als de grootste dopingsport, wat feitelijk onjuist is. Ik kan me er erg over opwinden wanneer ik zie dat een halve generatie getalenteerde renners ten onrechte gestigmatiseerd wordt. Wij vinden dat een versterkte wielersector die perceptie pro­actief zou moeten aanpakken."



Wout van Aert klopt Remco Evenepoel op de meet en is de Flandrien van 2019! Philippe Gilbert eindigt als 3e. https://t.co/tF3Z7tbtC2 pic.twitter.com/pMjydPp9MG

- Sporza - (@sporza_koers) November 5, 2019


Lagae denkt ook aan een versnelde invoering van technologische innovaties om de koers aantrekkelijker te maken. "Om de beleving van de zappende kijker te verhogen, hebben renners nu al een camera op de fiets, wat meer spectaculaire beelden oplevert. We zien ook vaker rechtstreekse beelden van ploegleiders die reageren op de koersontwikkelingen. Die extra kijkervaring is een must: beleving en betrokkenheid, daar draait het om."

De juiste ambassadeurs

Of Lagae optimistisch is over de toekomst van het wielrennen, willen we tot slot nog weten. De sporteconoom knikt bevestigend. "Tot voor kort was ik een realo-pessimist, vandaag zie ik het rooskleuriger. Doping wordt beheersbaar, de sport internationaliseert, veiligheid is een issue, ... In eigen land schitteren er nieuwe sterren aan het wielerfirmament. Wout Van Aert en Remco Evenepoel zijn een zegen voor het Belgische wielrennen. Ze zijn niet alleen supergetalenteerd, maar ook nog eens welbespraakt en erg toegankelijk: de gedroomde ambassadeurs van de wielersport."

Tags:
  • Onderzoeksnieuws
  • Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen


  • Waar vind ik Campuskrant?
  • Abonneren op Campuskrant
  • Verschijningsdata
  • Adverteren in Campuskrant



  • This site uses cookies and analysis tools to improve the usability of the site. More information. |